Shopping Cart - €0.00

You have no items in your shopping cart.

Family Business Etro

2015-05-30 12:48:00

  

BIOGRAFIE

 Etro is een Italiaanse luxe modehuis dat ready-to-wear, schoenen,sieraden, accessoires, lederwaren, textiel, woondecoratie en parfumsproduceert. Het bedrijf werd in 1968 opgericht door Gimmo Etro, en is tot op heden een familiebedrijf.

 

BEDRIJF

In  1968 startte Gerolamo "Gimmo" Etro, een wereldreiziger die een opleiding in de  in Economie had voltooid, zijn eigen Prêt-à-Porter en haute couture textielbedrijf. Hij lanceerde een palet aan stoffen met behulp van verfijnde, natuurlijke vezels, die hij versierde met levendige kleuren.

 

ARCHIEF

Het Milanese Etro hoofdkantoor, gelegen aan de Via Spartaco, werd in1977 volledig gerenoveerd met het oog op om een grotere ruimte aan het groeiende design team te bieden. De familie begint met het verzamelen van zeldzame boeken en textielkunst welke gearchiveerd worden in hun eigen bibliotheek. Deze dient dan ook  als het fundament van design research voor toekomstige collecties. Jacopo Etro zegt later over deze periode, waarin hij als kind het archief begon te bezoeken, dat hij vele uren besteedde aan het kopiëren van de stofontwerpen en het experimenteren met zijn eigen creatieve stijl.

 

PAISLEY

Geïnspireerd door een reis naar India wordt het Paisley motief gebruikt om de Etro collectie te verrijken. Het paisley patroon is een constante vorm van inspiratie voor Etro. Het bedrijf bezit een collectie van 150 kasjmier sjaals daterend van 1810 tot 1880 waarin veelvuldig gebruik wordt gemaakt van dit patroon. Het patroon is een oud decoratief symbool dat oorspronkelijk uit Mesopotamië komt, waar het symbool voor de stond voor de dadelpalm, die de boom van het leven vertegenwoordigd. Dit patroon werd veel gebruikt op kostbare handgeweven Indiase stoffen totdat het later werd overgenomen en werd gebruik op negentiende-eeuwse vrouwensjaals. Etro blijft technologisch verkennen en experimenteren met het patroon. Het merk werkt vaak samen met opkomende kunstenaars om herinterpretaties van de traditionele Paisley te ontwikkelen.


HOME COLLECTION

De interieur textiel lijn maakte zijn debuut in 1981. Lederwaren werden toegevoegd aan het assortiment in 1984 met een handtas en reistas collectie, vervaardigd uit Paisley Jacquard stoffen. In 1985 voegt Etro een home collectie toe aan het lifestyle concept van het merk. De debuut collectie kenmerkt zich door zachte meubels en kleine accessoires, van quilts tot fotolijsten.

 

GEUREN

De Geuren collectie werd gelanceerd in 1989 en maakt zijn debuut in de Milanese Fragrances flagship boetiek, gelegen aan de Via Verri. Het merk maakt inmiddels meer dan 25 verschillende geuren, de meest recente toevoegingen zijn Rajasthan en Jacquard.

 

FAMILY BUSINESS

De familie Etro begon met behulp van textiel en mode als een vorm van kunst in plaats van een manier van uitrdukken. Etro wordt vooral vereenzelvigd met Gimmo (geboren Gerolamo), de oprichter, maarvandaag de dag wordt de vennootschap bestuurd door zijn vier kinderen: Jacopo beheert textiel, lederwaren en de home collecties, Kean is verantwoordelijk de herencollecties, Ippolito is de CEO en Veronica is verantwoordelijk voor de damescollecties.

 

DE LOOK

In 1990 ontwikkelde Etro de eerste mannen en vrouwen prêt-à-porter collecties, wat leidt tot de eerste modeshow op Milaan Fashion Week in 1996. De stijl van Etro is elegant, vrouwelijk, sophisticated en tegelijk bohemian chic.De kleding is gemaakt van soepele, vallende stoffen die het lichaam accentueren. Kenmerkend is dat er veel gebruik gemaakt wordt van (authentieke) prints. De collecties hebben altijd een vleugje historie in zich.


 FAMOUS FANS

 First Lady Michelle Obama, Halle Berry en Rose McGowan.

 

« Terug